Když se řekne internetové vyhledávání, většině světa se okamžitě vybaví Google. Název americké společnosti, která provozuje nejpopulárnější internetový vyhledávač, se v podstatě stal synonymem pro brouzdání po internetu. Bez googlení zkrátka nedáme ani ránu. Naprostá dominance Googlu platí prakticky pro všechny země světa. Až na několik výjimek, Jednou z nich je shodou okolností Česká republika, kde globálnímu gigantu vcelku úspěšně konkuruje vyhledávač Seznam. A pak je to Čína.
Ano, v nejlidnatější zemi světa panuje režim v mnohém odlišný od toho našeho. Komplikace to přináší také pro západní společnosti, bez jejichž výrobků si život v touto koutě planety už v podstatě nedokážeme představit. V Číně jsou totiž služby firem jako Google nebo Facebook prakticky nedostupné. Internetovému prostoru naopak dominují domácí hráči.
Na Google v Číně zapomeňte
A proč o tom dnes mluvíme? Čína je totiž mimořádný trh. To jak svou velikostí, tak i rostoucí silou. Poptávka Číňanů po zboží všeho druhu je zkrátka větší a větší. Nic navíc nenasvědčuje tomu, že by se to mělo v dohledné době změnit. Naopak. Proto stále více firem pomýšlí na expanzi do Číny. Pokud se neznáte s komunistickými pohlaváry, na otevření kamenných prodejen můžete rovnou zapomenout. Podnikání přes internet ale určitý prostor skrývá. A není vůbec malý.
Prakticky každý totiž může dosah svého internetového obchodu rozšířit až do Číny. Nutností ale v prvé řadě implementace čínských platebních bran AliPay nebo WeChat Pay a následně také vytvoření vlastní aplikace v rámci WeChat Mini Program. Bez těchto dvou vymožeností u váš Číňané zaplatí jen velmi těžko. Dále je potřeba zamyslet se nad tím, jak své zboží do Číny dostat. Řešením je takzvaný Cross-border e-commerce (CBEC).
Toto jsou technikálie, kterými si budete muset projít. Stále zde ovšem zbývá ještě jeden aspekt, který je o něco abstraktnější. Čínští zákaznici se totiž o vás musí dozvědět. Také v Číně se podniká jen velmi těžko bez solidního marketingu. Konkurence zkrátka nespí. V zemi, kde se hovoří naprosto jiným jazykem, píše jiným písmem a vládne úplně jiná kultura, to ale může být těžké.
SEO je docela složité. A co teprve v čínštině?
Už jsme si navíc popisovali, že s Googlem a Facebookem v této asijské zemi nepochodíte. Když chcete, aby vás Číňané na internetu našli, musíte se obrátit na Baidu. Jde o největší čínský vyhledávač a tedy alternativu Googlu. I v souvislosti s Baidu se používá zkratka SEO. Také zde můžete svůj obsah optimalizovat tak, aby se organicky zobrazoval maximálnímu počtu uživatelů.
Ač je Baidu, který je mimochodem čtvrtou nejnavštěvovanější webovou stránkou světa, pod mnohem větší kontrolou než Google, i zde existují principy, na základě kterých lze své čínské internetové stránky optimalizovat. Jedná se tedy o obecné zásady SEO přenesené na specifické podmínky pro tento čínský vyhledávač. Stejně jako v našich končinách, i na čínském internetu se dá předpokládat, že prostřednictvím SEO své pozice nevybudujete přes noc. Optimalizace pro vyhledávače je zkrátka běh na dlouhou trať. S tím je potřeba počítat a nemít přehnaná očekávání. SEO se může stát výborným a jedním z hlavních zdrojů návštěvnosti, vyžaduje to ale čas, zkušenosti a trpělivost. V Číně tomu není jinak.
Proto je pochopitelné, že pokud podnikatelsky vstoupíte do Číny, nemůžete čekat roky, až začnou na stránky chodit hordy návštěvníků díky organickému vyhledávání. Někdy je zkrátka potřeba věci trochu urychlit. Proto Baidu nabízí i placené reklamy tak, jak je známe z Googlu. Ty vám mohou pomoci především v začátcích podnikání a pomoci přilákat uživatele do e-shopu prakticky okamžitě. Vše je ale potřeba správně nastavit.
Kontaktujte nás a společně vymyslíme tu nejvhodnější marketingovou strategii. Pomůžeme vám s marketingem v Číně a identifikujeme nejefektivnější prodejní kanály, abyste na tomto obřím trhu mohli prodávat prakticky hned.