Mnoho z nás si svůj život nedovede představit bez Facebooku. Kdo tvrdí, že ano, dost možná lže anebo to ještě jenom nezkusil. Je totiž faktem, že sociální sítě se staly součástí životů většiny z nás. Je v podstatě jedno, jestli je považujeme za rodinné fotoalbum, nebo se tam chodíme jen pohádat o politice. Se sociálními platformami je potřeba počítat. A platí to globálně. Ač by si toho možná tolik nevšímáme, jsou sociální sítě extrémně důležitým reklamním prostorem. Existují ale země, kde prim nehraje Facebook. Mluvíme především o Číně, kde firma založená Markem Zuckerbergem prakticky nepodniká.
To ale neznamená, že Číňané žádné fotky se svými příteli nesdílí. Samozřejmě, že ano. Jen na to mají trochu jiné nástroje. Jde především o WeChat a Weibo. Každá má svá specifika a přirovnat je k západním alternativám je docela složité. WeChat je totiž neuvěřitelně komplexní ekosystém, skrze který Číňané nejen chatují, ale také nakupují nebo hrají hry. U Weibo by bylo jednoduché říci, že jde o čínský Facebook. Nebyla by to ale úplně pravda. Weibo je totiž mikroblogovací platforma v lecčems podobná Twitteru. Podobnosti bychom zde ale nalezli i s již zmíněným Facebookem a Instagramem. Čínský trh je zkrátka nesmírně specifický a odráží to i charakter tamních nejpoužívanějších sociálních sítí.
I v Číně jde o důležitý marketingový kanál
To ale nic nemění na tom, že fenomén sociálních sítí je v nejlidnatější zemi světa minimálně stejně silný, jako u nás. Na to je potřeba myslet především v případě marketingové expanze do Číny. Pokud totiž provozujete internetový obchod, není vůbec od věci zamyslet se nad rozšířením své působnosti právě do Číny. Jde totiž o doslova gigantický trh, na kterém roste hlad po evropských výrobcích.
Na této cestě ovšem stojí několik překážek, které ale s trochou píle není složité překonat. Prvním krokem a zároveň absolutní nutností, bude implementace platební brány. V případě Číny jde o AliPay nebo WeChat Pay. Pak si budete muset prostudovat možnosti, jak své zboží do Číny vlastně dostat.
Neodmyslitelnou součástí strategie expanze do Číny je ale právě marketing, jehož kanály jsou v případě Číny trochu jiné než jsme zvyklí. Předně jde o to, že místo Googlu musíme optimalizaci pro vyhledávače, ale také placenou reklamu řešit v rámci vyhledávače Baidu.
Neopomenout bychom ale neměli právě ani čínské sociální sítě, kde patří i Weibo. Tuto platformu používá každý měsíc asi 500 milionů Číňanů. Třetina obyvatel pak tuto aplikaci používá denně. Jde tak o velmi rozšířený nástroj.
Stejně jako v západních zemích je pro firmu prakticky nutností aspoň nějaká prezentace na sociálních sítích, v Číně tomu není jinak. Pokud chcete se svými novými zákazníky komunikovat, je k tomu výborná právě síť Weibo. Stejně tak je na Weibo možné své příspěvky nebo výrobky propagovat. Jde o velmi podobný princip, jaký známe ze sociálních sítí rozšířených u nás.
Když ale nejste rodilý Číňan nebo neznáte perfektně tamní kulturu a společenské návyky, je prezentace na sociálních sítích nesmírně komplikovaná. S automatickým překladačem rozhodně žádnou parádu neuděláte. Nikdy si navíc nemůžete být jisti tím, zda je příspěvek, nebo obsah či forma vůbec vhodný. Zadělat si tímto způsobem na trapas a stát se pak hitem čínských sociálních sítí jakožto předmět posměšků, rozhodně nechcete.
Jak z toho ven? Obraťte se na nás a my vám pomůžeme s vhodným a efektivním marketingem v Číně. S námi to bude hračka.